Huiswerkbeleid
VISIE – WAAROM GEVEN WE HUISWERK?
We willen onze kinderen ‘leren leren’ zodat ze nieuwe kennis en vaardigheden kunnen verwerven en in staat zijn problemen op te lossen.
Huiswerk bevordert de zelfstandigheid, maar we willen er over waken dat het maken van huiswerk niet ten koste gaat van de ontspanningstijd. Bovendien willen we rekening houden met de draagkracht van het kind en de thuissituatie.
Huiswerk wordt verwerkt in het lesgebeuren. Daarmee bedoelen we dat de juf of de meester feedback geeft, naar ervaringen van de leerlingen peilt, de meegebrachte info gebruikt, … Huiswerken tellen niet mee voor beoordeling in functie van het rapport.
WELKE TAKEN/LESSEN KUNNEN DE OUDERS VERWACHTEN?
ALGEMEEN
- Het huiswerk staat genoteerd op de dag dat het afgegeven wordt.
- Vanaf het vierde leerjaar leert het kind zelfstandig lessen/taken plannen binnen een beperkte tijd.
- Agenda wordt minstens één keer per week ondertekend door de ouders (vrijdag of maandag).
EERSTE GRAAD
- Lezen
- Leerstof inoefenen met flitskaarten (voorbeeld: splitsen, maaltafels, bewerkingen,…)
- Dingen opzoeken en meebrengen
- Dictee inoefenen (vanaf het tweede leerjaar)
TWEEDE GRAAD
- Lezen: inoefenen + een tekst preventief lezen
- Spelling
- Leerstof inoefenen met flitskaarten (voorbeeld: maaltafels, bewerkingen,…)
- Dingen opzoeken en meebrengen
- Vragenbundels van ‘wereldoriëntatie’ als voorbereiding op een toets
- Google Classroom vanaf het vierde leerjaar
DERDE GRAAD
- Een tekst preventief lezen
- Spelling via websites
- Nederlands via Kabas
- Wiskunde via www.oefenjemee.be
- Dingen opzoeken en meebrengen
- Vragenbundels van ‘wereldoriëntatie’ als voorbereiding op een toets
- Frans: lezen + woorden en grammatica inoefenen
- Boekbespreking voorbereiden / creatieve taak / presentatie
- Google Classroom om materiaal te delen en digitaal taken te maken
HUISWERKKLAS
Van 15.30u tot 16.00u.
Op maandag voor het vijfde en zesde leerjaar (maximum 10 leerlingen).
Op dinsdag voor het derde en vierde leerjaar (maximum 10 leerlingen).
Op donderdag voor het eerste en tweede leerjaar (maximum 8 leerlingen).
STILLE OPVANG
Op maandag, dinsdag en donderdag van 15.30u tot 16.00u kunnen de kinderen hun huiswerk maken in de stille opvang. Er is een leerkracht aanwezig, maar het is de bedoeling dat de kinderen zelfstandig werken.